Být hipster je prej cool...

Sunday 26 March 2017


Přijdu do kavárny a jsou všude, jdu do parku, obklopují mě, navštívím koncert a nemůžu se hnout na krok, abych do nich nenarazila,... o kom mluvím? No přeci o hipstrech. Nikdy jsem tento trend být hipster nijak nevnímala, nepozastavovala jsem se nad ním. Až jednoho dne mi v mailové schránce cinknul mail od taťky s odkazem na video na youtube. Rozklikla jsem ho a s překvapením zjistila, že bylo publikováno McDonaldem. Sama sebe jsem se v duchu ptala, proč mi taťka zasílá reklamní spot od fastfoodu, přestože ví, že fastfoody nesnáším. Přesto jsem na video nezanevřela a rozhodla se ho dokoukat. A dobře jsme udělala. Charakterizovala bych ho jako mírnou satiru a vlastně decentní výsměch na celý svět kavárenských hipsterů. Abyste věděli o čem mluvím, pro ty, ke kterým se video ještě nedostalo, tady je odkaz. Video mě ihned rozesmálo a donutilo se zamyslet. Takto skvěle zpracovaný spot jsem snad nikdy neviděla ... je trefný, humorný, nijak vulgární a myslím, že každý v něm ten dnešní ,,kavárenský svět" objeví!


Abych předešla určitému nedorozumnění, je nutno zmínit, že já sama mám kavárny opravdu ráda. Ráda v nich nasávám tu inspirativní atmosféru a samozřejmě vůni kávy, nicméně vše je trochu postavené na hlavu. Čeho je moc, toho je příliš a toto pořekadlo by se bohužel dalo na ,,hipsterské kavárny" aplikovat bez problému. 

Na instagramu nebo milionech blozích  hledáte, kam byste mohly se svými ,,girlfriends" zavítat na víkendový instagramworthy brunch (bože, už tohle zní pekelně!), když konečně najdete podnik s nejfotogenictějším interiérem a jídlem, co spíše přípomíná umění, domluvíte se na termínu snídaně, která ale musí být až tak po desáte, protože tyhle podniky dříve neotevírají...Se skupinkou kamarádek vejdete do zastrčeného místa obvykle ve skandinávském designu a rázem zjistíte, že to budete muset otočit, protože jsou tu tři stolečky a pochopitelně dlouhá řada až ven z kavárny.

Rozhodně nechcete půl hodiny čekat a tak zvolíte variantu B, kterou jste si už rozhodně předem ,,screenshotly" do mobilu pro případ nouze. Vypravíte se tedy na místo číslo 2, bohužel zjišťujete, že situace není o nic lepší, ale už máte vážně hlad, protože je po jedenácté a vy jste pomalu neměly ani čaj. Podvolíte se a vystojíte řadu na místo, to ale není jediná řada, kterou budete stát...Vše se v podnicích objednává a platí u pokladny, takže ještě stále trpělivě si odložíte věci, vstanete s peněženkami v ruce a všechny si jdete objednat.

Na černé tabuli popsané křídou na vás křičí miliony názvů různých příprav kávy: Chemex, V60, Aeropress, Moka espress, Clever dripper, Vacuup pot apod...Začínáte chytat paniku, chcete si dát doušek ranní kávy, ale uvědomujete si, že pokud něco "nedej Bůh" vyslovíte špatně nebo se spletete, jste out, budete působit hloupě a ,,kávově" nevzdělaně. Většinou stejně skončíte u klasického Cappucina a při otázce, zda chcete mléko mandlové, sojové či makové, už začínáte být opravdu "Alenky v říši divů" a nesměle odpovíte, že normální mléko stačí.

Následuje platba. Tato část je hodně subjektivní. Vzhledem k tomu, že jsem dělala ročníkovou práci na kávu, uvědomuji si, že za přípravou tohoto nápoje je opravdu dlouhá cesta a celý proces je nákladný a náročný, ALE zase čeho je moc, toho je příliš...Cena musí odpovídat kvalitě, ale nemyslím si, že by měla dosahovat takových částek, s jakými se často setkáváme. Každopádně zpět k demonstraci kavárenské situace.

Jste z toho všeho celé zmatené, opocené,  ale hlavně jste rády, že tu ,,sophiinu volbu" kávy máte za sebou, nicméně tím vybírání nekončí... V plánu byla snídaně a váš žaludek už na to agresivně upozorňuje, je něco okolo dvanácté a vy jste ještě neměly ani sousto. Zeptáte se tedy, co kavárna nabízí: avo toast (super, na avokádo mám alergii), denní nabídka dortů a zákusků (ok, to by šlo), lívance (to zní taky dobře) nebo homemade granola (tradiční). Řekla bych, že tohle je takové typické snídaňové menu. Něco tedy vyberete a přecházíte k finální platbě, z částky se vám udělá mírně mdlo, ale pořád žijete v představě, že jste hedonista a stojí za to si užívat.

Když si konečně všechny vaše kamarádky povybírají (po stejném zmatení jako vy), sednete si a klábosíte. Po chvíli vás ale začně bolet hlava, protože kvůli malým prostorům a spoustě lidem je v kavárně hluk a vydýchaný vzduch. Ignorujete to. Čekáte a čekáte až vám konečně snídani spolu se složitě vydiskutovanou kávou donesou. Snídaně působí opravdu krásně, neodoláte a vyfotíte si ji (padáte do komunity,,těch, co si fotí jídlo", je lehké do ni spadnout). Snídaně je obrovská a vám už je v ten moment jasné, že pokud to sníte, celý den už nebudete jíst. Sníte to, vypijete to a celý den nejíte, jak jste přejezení.

Hned po snídani z kavárny mizíte, protože už vážně cítíte deficit klidu a čistého vzduchu. S kamarádkami se rozloučíte a ty víc cool z nich jdou ještě na Náplavku a splní takový ten klasický pražský discopříběh. Tulipány, fotka Náplavky a kafe z brew baru (jo, taky jsem to tak JEDNOU udělala). Každopádně já už radši mizím k nám do městečka, k lesu, kde je klid, protože vím, že na Náplavce je hlava na hlavě a jediný, o co se tam staráte, je, aby vám všechny věci nevypadly z ruky a někdo vás neokradl.

Nějak jsem se rozepsala, každopádně v hlavě mi během psaní běžely přesné vizualizace těchto zkušeností, takže jsem se s vámi o ně chtěla podělit...



Tímto článkem se nesnažím schodit ,,kávové lidi", právě naopak, obdivuji jejich zapálení pro koníček. Ale někdy mi přijde, že celý tento svět překypuje absurditou a lidé si nedokáží uvědomovat ta opravdová kouzla života. Jsme řízeni socálními sítěmi (které už mě mírně přestávají bavit, ale o tom zase jindy) a vlastně kultem hipsterství a toto řízení nás mnohdy táhne směrem, kterým táhnutí nechceme být, ale je víc něž těžké plavat proti proudu. Já sama jsem si rozhodně prošla touto fází, kdy jediné, co jsem přes celé odpoledne chtěla dělat, bylo vysedávat u filtrované kávy, lžičkou nabírat vegan koláč (s pocitem, že je vlastně zdravý) a pozorovat všechny ty hrozně cool lidi v kostkovaných košilích (kteří mnohdy ani ve svůj styl něvěří).

Co jsem pomocí těchto slov chtěla vyjádřit je skutečnost, že dnešní společnost je hnána, aby plnila určité ideály, které jsou mnohdy dány právě mezi mladými lidmi na sociálních sítích. Já osobně ale považuje za ,,cool" úplně jiné věci, třeba cestovat po světě s batohem na zádech, zachraňovat tygry v Indii, vzdělávat se, umět hodně jazyků, každý den venčit psa, trávit spoustu času se svými rodiči a prarodiči, číst, psát, tvořit...

V závěru bych se chtěla zeptat, jak vy sami vnímáte dnešní tak moc populární hipster komunity a s jakým názorem se ztotožňujete?

8 comments:

  1. "Hipster" začíná ztrácet svůj původní význam, byla to menšina snažící se nezapadnout do hlavního proudu. Jenomže teď se z té menšiny stala většina - a vůbec, celé to je teď postavené na hlavu.
    Když jsem nedávno přišla do kavárny, bylo to skoro jako v tom spotu od McDonalds. :D Já kávu skoro vůbec nepiju, dávám přednost čaji, takže číst si jejich nabídku bylo pro mě jako koukat se na čínský film bez titulek. Miliony druhů, příměsí, mlék... A samozřejmě hipsteři, kam se podíváš.

    skoricova.blogspot.cz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naprosto souhlasím...moc děkuji za komentář!
      Měj se krásně,
      Tina

      Delete
  2. Abych řekla pravdu, tak zrovna tohle jsem si pod pojmem Hipster nepředstavovala. Tvůj článek je super, ale tohle je téma, na kterém se prostě všichni neshodnou. Já v tuto chvíli miluju vysedávání v kavárnách s kamarádkami. Je to super odreagování se skvělou kávou a přáteli, ale kdo ví, jaký názor budu mít za pár let.
    Krásný článek! :) ♥
    ---------------------------------------------------------------------------------------
    Znám tě už moc dlouho a jsi mi hrozně milá a sympatická a hodňoučká! ♥
    Mám také blog a je to něco, co miluju, a tak by mě nehorázně potěšilo, kdyby ses na můj blog podívala! Moc by mě zajímal tvůj názor!
    Uděláš mi tím největší radost na světě!
    Přeji ti mnoho štěstí, lásky a úspěchů!
    S láskou
    ♥JORIES♥

    http://basic-whitegirl.blogspot.cz/

    ReplyDelete
  3. Můj názor je asi dost podobný tomu tvému. Kavárny zbožňuju pro jejich útulnou a nezaměnitelnou atmosféru, ale do těch vyhlášených hipster kaváren raději moc nechodím přesně kvůli hluku, miliardě lidí a menšímu nádechu pozérství. A na trhy na Náplavce mě už nikdy nikdo nedostane, dá se to srovnat s konzertem nějaké (hipster) kapely. Nedá se tam hnout a člověk je z lidí akorát pěkně otrávený. Všeho moc škodí a nejlepší je zajít si do nějaké zapadlejší kavárny, kterou instagramový svět ještě neobjevil a dát si obyčejné cappucino. To jsem pak nejspokojenější. :)
    PS: Na článek o tvém názoru na sociální sítě jsem moc zvědavá, doufám, že je v plánu. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj Lucko:)! Moc ti děkuju za vyčerpávající komentář a přeju krásný zbytek dne!
      Tina

      Delete
  4. společnost vs. naše vlastní identita. je jen na nás, jestli chceme být kultivováni zvenčí nebo zevnitř :)

    ReplyDelete